UUDENMAAN demarit valitsevat jäsenvaalilla kansanedustajaehdokkaitaan. Yksi mahdollisuus, jolla ehdokkaat voivat tehdä itseään tunnetuksi oli ilmoitus Demokraatissa 14.8. juuri vaalin alla.
Mukaan "leikkiin" lähti 24 ehdokasta. Yhteensä mainoksia oli 16. Henkilökohtaisen mainoksen osti 14 ehdokasta. Ryhmäilmoituksia oli kaksi: toisessa oli mukana kolme, toisessa yhdeksän ehdokasta.
Onko outoa, että ehdolla oleva puheenjohtaja ei mainostanut itseään puolueen lehdessä?
AINEISTO sopii hyvin pieneen analyysiin siitä, millainen vaalimainos voisi olla.
Kaikissa mainoksissa oli
- nimi
- numero
- kuva
- sdp:n logo
- jokin slogan, lupaus, huudahdus tms.
Yleisesti, muttei kaikilla, mainoksessa oli ammatti tai titteli. 10 ehdokasta kertoi kotikuntansa. Viidessä mainoksessa oli yhteystiedot. Kolme ehdokasta - kaikki naisia- kertoi ikänsä.
Millaisia kuvia käytettiin?
KUVA oli useimmiten naamasta; puolivartalokuvia oli kolme. Kaikki kuvat olivat värikuvia. 24:ssa kuvassa hymyiltiin. Kaksi ehdokasta oli vakavia. Kukaan ei nauranut. Yhtä ehdokasta lukuunottamatta kaikki katsoivat lukijaa silmiin.
Naamakuvat oli sijoitettu tavallisimmin keskelle ilmoitusta tai vasempaan reunaan. Kaksi kolmesta puolivartalokuvasta oli vasemmalla, yksi keskellä. Niissä kädet olivat puuskassa, lanteilla tai ilmassa. Yhdessä kuvassa oli puhujapönttö, muutoin kuvissa ei ole rekvisiittaa. Viidellä miesehdokasehdokkaalla oli kuvassa kravatti, kuudella ei. 14:lla ehdokkaalla oli silmälasit.
Kuva ja teksti
KUVAN ja teksti asemointi vaihteli. Maria Guzeninalla kuva oli koko mainoksen kokoinen, ja teksti oli sijoitettu kuvan päälle. Tavallisinta oli erottaa kuva ja teksti eri osiin mainosta, kuitenkin niin, että useimmissa (19:ss) kuvissa numero oli kuvan päällä. Tekstissä oli tavallisinta vasensuora. Antti Lindtmanilla oli oikea suora, ja Heta Ravolainen- Rinteellä teksti seurasi kuvan vasemman käden linjaa. Tasariviä käytti vain Marianne Korpi.
Tarja Eklundin mainoksessa leipäteksti oli punaista, kaikilla muilla mustaa. Hän käytti myös boldia ja kursiivia yhtä aikaa. Ehdokasnumero oli useimmilla joko valkoisella punaisen pallon sisällä tai mustalla valkoisen pallon sisällä. Merja Vuori käytti mustaa numeroa neliön sisällä ja Jaakko Jalonen valkoista numeroa demarilipun sisällä.
KUVAN ja tekstin suhde vaihteli huomattavati. Ehkä eniten kuvaan usko Maria Guzenina ja tekstiin Marianne Korpi. Jälkimmäisen lisäksi Jaakko Jalonen mainosti itseään kannattajalistalla.
PÄÄOSA mainoksista (11) oli annettua standardikokoa 80*72 mm. Suurin mainos oli espoolaisella ryhmällä (1/2 sivua) ja Marianne Korvella (pysty 1/3).
Kaikissa mainoksissa oli ohut kehys. Se oli tyypillisesti musta tai punainen. Heta Ravolainen-Rinteellä se oli vihreä.
TYPOGRAFISESTI tavallista oli kirjoittaa oma nimi isoimmalla fontilla. Tarja Eklundilla oli päinvastoin. Nimeä ei tahtonut huomata. Tikkukirjaimia käytettiin kolmessa mainoksessa. Värimaailman perusratkaisu oli musta, valkoinen ja punainen. Merja Vuoren mainos hehkui keltavihreää, ja keltaista käytettiin myös Tikkurilan Työväenyhdistyksen mainoksessa. Pasi Kanerva käytti myös harmaata tekstipohjaa ja Anne Karjalainen harmaansinistä.
Mainosten teemat
MILLAISILLA teemoilla ehdokkaita esiteltiin?
- Mirja tietää ja uskaltaa. Tule mukaan Mirjan matkalle eduskuntaan. (Mirja Suhonen)
- Julkiset palvelut ovat yksilön etu (Susanna Bruun)
- SDP on koko kansan puolue. Oikeudenmukaisuuden edistäminen onnistuu parhaiten hallituksesta. (Tarja Eklund)
- Mahdollisuuksia. Oikeudenmukaisuutta. Arvokasta ja turvallista huomenta (Kukka-Maaria Luukkonen)
- Oikea mies vasemmalta eduskuntaan (Ari Harinen)
- Ajassa ja kokemuksella- hyvän tulevaisuuden tekijä (Irma Pahlman)
- Uudeltamaalta eduskuntaan (espoolaisryhmä)
- Ehdokkaamme SDP:n jäsenvaalissa Uudellamaalla (Tikkurilan ryhmä)
- Toisen ihmisen elämän tulee koskettaa meitä kaikkia (Marianne Korpi)
- Mitä tulee kun yhdistetään... (pienemmällä fontilla 23 epiteettiä)... loistava kansanedustajaehdokas tietenkin! (Heta Raivolainen- Rinne).
- Luja tekijä (Maria Guzenina)
- Tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille (Merja Vuori)
- "Politiikassa yksi teko on enemmän kuin tuhat sanaa" (Antti Lindtman)
- Rakennetaan yhdessä uusi tulevaisuus. Maailma ei ole valmis. Tasavertaisuus, kohtuus, oikeudentaju, turvalliset ja tasaiset työolot sekä moni muu itsestään selvänä pitämämme asia edellyttää niiden jatkuvaa vaalimista ja kehittämistä. (Pasi Kanerva).
KUUSI ehdokasta esitteli itseään arvoillaaan, viisi ominaisuuksillaan, kaksi kannattajillaan. Avainsanoja olivat ajassa oleminen, arvokkuus, hallitus, julkiset palvelut, lujuus, kohtuullisuus, kokemus, koko kansa, koskettaminen (toisen elämä), mahdollisuudet, oikeudenmukaisuus ja sen edistäminen, oikeudentaju rakentaminen, tasaisuus, tasa-arvo, tasavertaisuus, teot, tieto, tulevaisuus, turvallisuus, uskallus, uusimaa, vasen,
VAKAVIA mainoksia. Vain yhdessä (Heta Raivolainen- Rinteen) käytettiin huumoria.
Johtopäätökset
Yleisvaikutelma oli ok. Moni mainos oli oikein nätisti tehty. Ehkei joukossa kuitenkaan tällä kertaa ollut mitään "jytkyä".
Entä mikä mainoksista kosketti, pysäytti tai sai entisen Luokanopettaja-lehden päätoimittajan ajattelemaan? Tuossa hommassa joutui usein miettimään mm. taittoa.
Eniten pidin Maria Guzeninan, Ari Harisen ja Irma Pahlmanin mainosten selkeydestä. Marian pastellinen kuva oli kaunein. Sloganin sijoittaisin ehkä toisin, enkä käyttäisi tikkuja.
Heta Ravolainen- Rinteen mainos oli luova ja hauska, mutta siinä kuten monessa muussakin oli minusta liikaa tekstiä. En myöskään rajaisi kuvaa niin, että toinen käsi katkeaa.
Antti Lindtmanin ilmoitukseen saisi enemmän eloa vaihtelemalla fontin kokoa.
Pasi Kanervan mainoksessa oli pienoisvisio hyvästä yhteiskunnasta. Sitä peukutan myös.
Mukaan "leikkiin" lähti 24 ehdokasta. Yhteensä mainoksia oli 16. Henkilökohtaisen mainoksen osti 14 ehdokasta. Ryhmäilmoituksia oli kaksi: toisessa oli mukana kolme, toisessa yhdeksän ehdokasta.
Onko outoa, että ehdolla oleva puheenjohtaja ei mainostanut itseään puolueen lehdessä?
AINEISTO sopii hyvin pieneen analyysiin siitä, millainen vaalimainos voisi olla.
Kaikissa mainoksissa oli
- nimi
- numero
- kuva
- sdp:n logo
- jokin slogan, lupaus, huudahdus tms.
Yleisesti, muttei kaikilla, mainoksessa oli ammatti tai titteli. 10 ehdokasta kertoi kotikuntansa. Viidessä mainoksessa oli yhteystiedot. Kolme ehdokasta - kaikki naisia- kertoi ikänsä.
Millaisia kuvia käytettiin?
KUVA oli useimmiten naamasta; puolivartalokuvia oli kolme. Kaikki kuvat olivat värikuvia. 24:ssa kuvassa hymyiltiin. Kaksi ehdokasta oli vakavia. Kukaan ei nauranut. Yhtä ehdokasta lukuunottamatta kaikki katsoivat lukijaa silmiin.
Naamakuvat oli sijoitettu tavallisimmin keskelle ilmoitusta tai vasempaan reunaan. Kaksi kolmesta puolivartalokuvasta oli vasemmalla, yksi keskellä. Niissä kädet olivat puuskassa, lanteilla tai ilmassa. Yhdessä kuvassa oli puhujapönttö, muutoin kuvissa ei ole rekvisiittaa. Viidellä miesehdokasehdokkaalla oli kuvassa kravatti, kuudella ei. 14:lla ehdokkaalla oli silmälasit.
![]() |
Espoon osastojen ehdokkaiden yhteismainos oli mainoksista suurin. |
KUVAN ja teksti asemointi vaihteli. Maria Guzeninalla kuva oli koko mainoksen kokoinen, ja teksti oli sijoitettu kuvan päälle. Tavallisinta oli erottaa kuva ja teksti eri osiin mainosta, kuitenkin niin, että useimmissa (19:ss) kuvissa numero oli kuvan päällä. Tekstissä oli tavallisinta vasensuora. Antti Lindtmanilla oli oikea suora, ja Heta Ravolainen- Rinteellä teksti seurasi kuvan vasemman käden linjaa. Tasariviä käytti vain Marianne Korpi.
Tarja Eklundin mainoksessa leipäteksti oli punaista, kaikilla muilla mustaa. Hän käytti myös boldia ja kursiivia yhtä aikaa. Ehdokasnumero oli useimmilla joko valkoisella punaisen pallon sisällä tai mustalla valkoisen pallon sisällä. Merja Vuori käytti mustaa numeroa neliön sisällä ja Jaakko Jalonen valkoista numeroa demarilipun sisällä.
KUVAN ja tekstin suhde vaihteli huomattavati. Ehkä eniten kuvaan usko Maria Guzenina ja tekstiin Marianne Korpi. Jälkimmäisen lisäksi Jaakko Jalonen mainosti itseään kannattajalistalla.
PÄÄOSA mainoksista (11) oli annettua standardikokoa 80*72 mm. Suurin mainos oli espoolaisella ryhmällä (1/2 sivua) ja Marianne Korvella (pysty 1/3).
Kaikissa mainoksissa oli ohut kehys. Se oli tyypillisesti musta tai punainen. Heta Ravolainen-Rinteellä se oli vihreä.
TYPOGRAFISESTI tavallista oli kirjoittaa oma nimi isoimmalla fontilla. Tarja Eklundilla oli päinvastoin. Nimeä ei tahtonut huomata. Tikkukirjaimia käytettiin kolmessa mainoksessa. Värimaailman perusratkaisu oli musta, valkoinen ja punainen. Merja Vuoren mainos hehkui keltavihreää, ja keltaista käytettiin myös Tikkurilan Työväenyhdistyksen mainoksessa. Pasi Kanerva käytti myös harmaata tekstipohjaa ja Anne Karjalainen harmaansinistä.
Mainosten teemat
MILLAISILLA teemoilla ehdokkaita esiteltiin?
- Mirja tietää ja uskaltaa. Tule mukaan Mirjan matkalle eduskuntaan. (Mirja Suhonen)
- Julkiset palvelut ovat yksilön etu (Susanna Bruun)
- SDP on koko kansan puolue. Oikeudenmukaisuuden edistäminen onnistuu parhaiten hallituksesta. (Tarja Eklund)
- Mahdollisuuksia. Oikeudenmukaisuutta. Arvokasta ja turvallista huomenta (Kukka-Maaria Luukkonen)
- Oikea mies vasemmalta eduskuntaan (Ari Harinen)
- Ajassa ja kokemuksella- hyvän tulevaisuuden tekijä (Irma Pahlman)
- Uudeltamaalta eduskuntaan (espoolaisryhmä)
- Ehdokkaamme SDP:n jäsenvaalissa Uudellamaalla (Tikkurilan ryhmä)
- Toisen ihmisen elämän tulee koskettaa meitä kaikkia (Marianne Korpi)
- Mitä tulee kun yhdistetään... (pienemmällä fontilla 23 epiteettiä)... loistava kansanedustajaehdokas tietenkin! (Heta Raivolainen- Rinne).
- Luja tekijä (Maria Guzenina)
- Tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille (Merja Vuori)
- "Politiikassa yksi teko on enemmän kuin tuhat sanaa" (Antti Lindtman)
- Rakennetaan yhdessä uusi tulevaisuus. Maailma ei ole valmis. Tasavertaisuus, kohtuus, oikeudentaju, turvalliset ja tasaiset työolot sekä moni muu itsestään selvänä pitämämme asia edellyttää niiden jatkuvaa vaalimista ja kehittämistä. (Pasi Kanerva).
KUUSI ehdokasta esitteli itseään arvoillaaan, viisi ominaisuuksillaan, kaksi kannattajillaan. Avainsanoja olivat ajassa oleminen, arvokkuus, hallitus, julkiset palvelut, lujuus, kohtuullisuus, kokemus, koko kansa, koskettaminen (toisen elämä), mahdollisuudet, oikeudenmukaisuus ja sen edistäminen, oikeudentaju rakentaminen, tasaisuus, tasa-arvo, tasavertaisuus, teot, tieto, tulevaisuus, turvallisuus, uskallus, uusimaa, vasen,
VAKAVIA mainoksia. Vain yhdessä (Heta Raivolainen- Rinteen) käytettiin huumoria.
Johtopäätökset
Yleisvaikutelma oli ok. Moni mainos oli oikein nätisti tehty. Ehkei joukossa kuitenkaan tällä kertaa ollut mitään "jytkyä".
Entä mikä mainoksista kosketti, pysäytti tai sai entisen Luokanopettaja-lehden päätoimittajan ajattelemaan? Tuossa hommassa joutui usein miettimään mm. taittoa.
Eniten pidin Maria Guzeninan, Ari Harisen ja Irma Pahlmanin mainosten selkeydestä. Marian pastellinen kuva oli kaunein. Sloganin sijoittaisin ehkä toisin, enkä käyttäisi tikkuja.
Heta Ravolainen- Rinteen mainos oli luova ja hauska, mutta siinä kuten monessa muussakin oli minusta liikaa tekstiä. En myöskään rajaisi kuvaa niin, että toinen käsi katkeaa.
Antti Lindtmanin ilmoitukseen saisi enemmän eloa vaihtelemalla fontin kokoa.
Pasi Kanervan mainoksessa oli pienoisvisio hyvästä yhteiskunnasta. Sitä peukutan myös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti