Kiitokset

Kiitokset

maanantai 11. kesäkuuta 2012

Etsimässä vinkkejä vaalityöhön. Osa 2

Tarja Halosen presidentinvaalien kampanjavideo  vuodelta 2006
on minusta luovuudessaan ja ammattimaisuudessaan ylittämätön.
Ks. http://www.youtube.com/watch?v=07QW7T4D7u0
U-TUBE-clipsit ovat varsin uusi vaalityökalu. Etsiskelin niitä netistä. Kaikkiaan vaalivideo-hakusalla saa 554 osumaa.

VAALIVIDEOIDEN TOP-TEN

Tässä lista katsoituimmista u-tube-clipseista ym. hakusanalla (kun vitsit jne. on karsittu):

(1) Paavo Lipponen/2012 (169 521), 20 sek.
(2) Timo Soini/2012 (146 093), 3.08
(3)  Olavi Mäenpää/2007 (77 280). 3.24 (rasismia)
(4) SAK/1999 (76151),  19 sek. (SAK:lla on toisiakin hyvin katsottuja clipsejä)
(5) Frederik/2007 (74152 ), 1.43 (rasismia).
(6) Tarja Halonen/2007 (30 511), 3.14
(7) Kari Tykkyläinen/2010 (29062) 24 sek
(8) Juha Turunen /2008 (17 093),  30 sek
(9) Tony Melville/2011 (12784) 3.47
(10) Seppo Lehto/2008 (11584), 4.07 (rasistinen)

Onpa vaikea keksiä, mitä näitä menestyneitä clipsejä yhdistää?

MUITA AJATUKSIA


Pitkä vai lyhyt?

Lyhyin löytämäni clipsi oli juuri Kepun puheenjohtajataiston hävinneellä Tuomo Puumalaisella. Se kesti 10 sekunttia. Ks. clipsi Kymmeneen sekunttiin mahtuu paljon, kun osaa käyttää symboleita- esim. eduskunnan hissi matkalla ylös. Kolmeen lauseeseen tiivistyy harkittu slogan.

ESIMERKKI pitkistä  vaaliclipeistä on  Susanna Rahkoselta  vuoden 2007 eduskuntavaaleissa, yli 5 minuuttia. Ks. Susannan clipsi (se on kolmessa osassa). Video on rakennettu haastattelun muotoon, ja ideana on tuoreen (vaali)kirjan esittely. Kuvaukset on tehty eduskunnassa. Hyvä. Jokin Rahkosen esiintymisessä on erilaista. Surumielisyys? Veikkaisin, että jutun pitää sisältää enemmän toivoa, iloa ja valoa?

Kuvausote

PUOLUEISTA Kokoomus näyttää satsanneen jo pitkään  U-tubeen. Jyrki Kataisen nimissä sinne on laitettu useita cliopsejä. Tässä clipsissa puheenjohtaja puhuu arvoista. Puhe on fiksua, tausta on  jotenkin pönäkkä. Puhuva (liikkumaton pää ei ehkä ole parast ratkaisu?

Eduskuntavaaleissa 2011 puolue käytti vaalibussi-ideaa. Minusta se oli hyvä oivallus. Bussin tärinä selittää sen, ettei (ainakaan kaikissa clipseissä) tarvinnut käyttää kallista kuvauskalustoa.  Bussiin liitty myös paljon symboliikkaa:  Eteenpäin. Yhdessä. Kentälle . Ei mustilla autoilla vaan julkisilla kulkunevoilla. Puheenjohtaja kehui vaalibussissa myös vuorollaan noin minuutissa ehdokkaita. Tässä näyte.   Kuva luonnollisesti tärisee, mutta sillä tavoiteltiin varmaan "roadmovie"- imagea. Tekijänä on PSKokoomus.

Bussisarjan humoristiseen  clipisiin (joka näytettiin myös TV:ssä) oli koottu Kokoomuksen tähti-trio (Katainen- Stubb-Häkämies). Kesto oli 17 sekunttia. Tekijänä Toivotalkoot. Tämä on yksi minusta parhaista vaaliclipseistä, jonka olen nähnyt. Huumoria.  Liekittelyä. Häkämies sai edustaa vakavuutta.

Katsojamäärät eivät kuitenkaan ole olleet korkeita.. Esim. näissä Kokoomuksen clipseissä paras on saanut hieman yli 8000 klikkausta, mitta osa jää ihan muutaman sadan kieppeille.

SDP:n clipsejä

MYÖS demareilla on u-tubessa clipsejä. Eduskuntaan päässyt ja nyt puolueen varapuheenjohtajistoon nousseen Antti Lindtmanin video on teknisesti  huikean hyvn  tehty. Kiva on terävää. Siinä on liikettä. Taustat ovat arje  toimintaympäristöstä. Mutta onko vaalivideo täynnä liikaa puhetta?. Jostain syystä katsojiakin on ollut  vain 78.


YKSI tyylikkäistä videoista on Piia Viitasen vaalivideo. Jos oikein ymmärrän, samalla kaavalla on tehty videoita muillekin. Se puhuttelee, vaikka kukaan ei puhu mitään. Viitanen on pannut toisessa videossaan  muut puhumaan itsestään.  Hyvä idea . Katsojia kummatkin versiot ovat saanet puolen tuhatta.  

Erikoisuuksia 

YKSI ammattimaisimmista sarjoista oli minusta Kokoomuksen Juhani Grönroosilla. Ks. video. Jälki on korkeatasoista. Takana on varmasti mainostoimisto. Puheen ja kuvan suhde on mallikas. Katsojia on parhaimmalla ollut 617.

Huumori on vaikea laji. Vihreiden Virtasella  oli rohkeutta kokeilla negatiivista mainosta clipsissään. (Itse asiassa clipsejä on useampiakin). Mutta ammattimainen näyttelijä taitaa syödä huomion.  Saman koki SAK:n kuuluisa, sensuroitu clipsi vuodelta 2007.

Liian erikoinen video ei saisi olla. SDP:n  omassa  vaalivideoissa taidettiin  tavoittella  vähän turhan vaikeaa juttua. Ks. esim.  Clipsi-sarjan katsojamäärät vaihtelivat  sadasta kuuten tuhanteen.

YKSI omaperäisimmistä vaalivideoista, joihin törmäsin,  oli Satu Sipilän (KD)  minileffa. Oliko se liian pitkä? Katselijoita se sai 687.

ANTEEKSI vain: minusta  huonoin  näkemäni vaalivideo vuoden 2007 vaaleissa  löytyy tästä linkistä.

http://www.youtube.com/watch?v=xshAd3Nitfw

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti