Kiitokset

Kiitokset

lauantai 12. huhtikuuta 2014

Demarien sivistyspoliittinen ohjelma

SEINÄJOEN puoluekokouksessa hyväksytään sivistyspoliittinen tulevaisuusohjelma. Sen on valmistellut  SDP:n sivistyspoliittinen työryhmä.  Ohjelmassa on yhteensä 24 sivua ja 11 asiakohtaa.

Saatteessa kerrotaan, että "sosialidemokraattinen sivistyspolitiikka tavoittelee ihmisten onnea ja iloa. Se tavoittelee maailmaa, jossa jokainen ihminen saa elää ainutkertaisen elämänsä vapaana kivusta, sorrosta, tietämättömyydestä ja köyhyydestä. Maailmaa, jossa jokainen ihminen saa elää rikkaan elämän ihmisenä, päämääränä itsessään." Kauniisti sanailtu.

LISTAAN tähän asiakohdat, ja kommentoin, jos siihen on tarvetta. Jollen kommentoi asiakohta on mitä mainioin.

1. Vapaus kasvaa tasa-arvosta
Kappas mukaan on valuttu A.S. Neillin (Summerhill-guru) ajatus vapaudesta, jota rajaa vain toisten vapaus. Lapsi on  tekstissä hienosti keskiössä. Tasa-arvon määrittelyyn kytketään yksilö. Hyvä.

2. Sivistys kasvaa jakamalla
Hienoa, että sivistys nostetaan esiin maailnan ja ihmisyyden ymmärtämisenä.

3. Kysymisen iloon
Työ on siis tärkeää- mutta elämä ei ole vain työtä varten. Kriittisyyttä korostetaan.

4. Ihmisyys on yhteistoimintaa
Emme ole alamaisia vaan kansalaisia. Ei vain kuuliasuutta- myös kyseenalaistamista. Kansalaisuus on halua toimia. Sic.  

Koulun kasvatustavoitteena on täysuvaltainen kansalainen, joka voi vaikuttaa. 

Kouluun ryhmä esittää "eri-ikäisten oppilaiden yhteisopetusta, jossa vanhemmilla oppilailla on
oma roolinsa nuorempien oppilaiden opettamisessa ja opastamisessa. Tällöin nuoremmat oppilaat voivat saada roolimalleja vanhemmista oppilaista ja vanhemmat sekä oppia vastuunkantoa, että hahmottaa paremmin oppimaansa. Toisen oppilaan oppimisprosessin tukeminen toimii omaakin oppimista vahvistavana ja syventävänä opetusmuotona." 

Oppilaille vaaditaan demokratiaa! Joka kouluun oppilaskunta. Myös ongelmia tulisi ratkoa lasten yhteistoiminnan avulla. Ajassa ollaan! 

5. Vapaaseen ja vastuulliseen ihmisyyteen
- Kieli on kysymys.
Kielten ja kultturien opetuksen asemaa on vahvistetyava. 

Tiedekasvatus halutaan läpäisyaiheeksi. Tutkijota kertomaan kouluihin työstään. (oudossa paikassa).

- Taito elää ja toimia
Jokainen rakentakoon oman maailmankatsomuksensa vapaasti. Kouluihin lisää mahdollisuuksia arvioida asioita kriittisesti. 

Uudeksi oppiaineeksi ehdotetaan 1. elämäntaitoa (Yhden kaikille yhteisen maailmankatsomusaineen, elämäntaidon;  Ylemmillä peruskoululuokilla elämäntaito korvautuu filosofialla ja uskontotiedolla. Hmmm.) ja 

2. kansalaistaitoa (Yhteiskunnallisen kasvatuksen tiedollinen pohja tulee antaa jokaiselle uudessa oppiaineessa, kansalaistaidossa). Kannatan.

- Luo ja tee
Ryhmä haluaa lisää taito- ja taideaineita. Tekemällä oppimista tulee vahistaa. Learning by Dewey:-) 

"Liikunnasta tehdään osa jokaista koulupäivää."

6. Huominen nousee osaamisesta
Matala koulutus syrjäyttää. Tuottavuus kasvaa osaamisesta. Jotta osaaminen on riittävään laaja-alaista, pidennetään oppivelvollisuutta. "Koko ikäluokalle pitää varmistaa toisen asteen tutkinto ja työmarkkinoille tähtäävä tutkinto." (Hmm. lukio ei siis riitä?). 

Jotta suomalaiset voidaan nostaa maailman koulutetuimmaksi kansaksi, täytyy korkeakoulutuksessa opintonsa aloittavien määrä nostaa vuositasolla 40 000 aloittajaan. Hakijasuman purkamiseksi korkeakoulutuksen tarjontaa tulee lisätä myös määräaikaisella ohjelmalla. 

Ammatillisella puolella suositaan näyttötutintoja. "Osaamisperusteinen tutkinto"

7.  Opin polku.
- Koulutusjatkumo
yhtenäiseksi. Ei poissulkevia valintoja liian varhain. 

Tärkeitä asioita (mm. matematiikka) on kerrattava  tarpeeksi mm. eri-ikäisten yhteisopetuksena.

- Tasa-arvoa varhaisella kasvatuksella
"Mitä varhemmin organisoitu kasvatus alkaa, sitä paremmin taustasta johtuvia eroja voidaan kaventaa." Varhaiskasvatus tehtävä velvoittavaksi 4-vuotiaasta alkaen. (Tämä voi olka vaikeaa).

"Ensimmäinen vieras kieli tulee aloittaa jo varhaisopetuksessa kielikylvynomaisena oppimista ja leikkiä yhdistävänä kokonaisuutena. " (Täytyypä maistella). 

"Lisätään varhaiskasvattajien koulutusta, jotta he opetuksena ja ohjaamisensa yhteydessä tunnistavat lasten erityisiä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia." (Kyllä oikeampi suunta olisi lisätä lastentarhanopettajien osuutta).

- Kaikille yhteinen koulu
Ryhmä on huolissaan koulujen jakautumisesta. Se uskoo lähikouluun ja kaikille yhteiseen opetukseen. 

Edelliseen suositellaan ns. positiivista diskriminaatiota.

(Jälkimmäinen on nyt kriittinen kohta: Mm. Välijärven mukaan tarvitaan tilaa yksilöllisyydelle, Sahlbergin mukaan tilaa oman intohimon löytämiselle). 

Toinen vieras kieli tulisi aloittaa toisella luokalla (Nyt mennään kyllä liian lujaa). 

Ja toinen kotimainen viidennellä. Kaikki siis lukisivat kolmea vierasta kieltä.

- Yleissivistystä ja ammattitaitoa
Molempia tarvitsevat kaikki. 

"Opiskelijan vapautta suorittaa omien tavoitteidensa mukainen toisen asteen koulutus pitää lisätä ja mahdollistaa ammatillisten ja yleissivistävien aineiden yhdistäminen." 

Tässäkin kohdassa uskotaan näyttötutkintoihin (aikuisten osalta).

Ryhmä  esittää nuorisokoulua, vaikkei sanaa käytäkään. "yhteistyötä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten kesken tulee syventää kaikilla tasoilla". 

"Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus siirtyä joustavasti opetussuunnitelmaperusteisesta koulutuksesta oppisopimuskoulutukseen tai toisin päin oman elämäntilanteensa ja tarpeidensa mukaisesti."

Tutkintojen suhteen ryhmä on varovainen. "Yhtenäisellä toisella asteella nykyinen ylioppilastutkinto, ammatilliset tutkinnot ja useamman tutkinnon suorittaminen niin sanottuna yhdistelmätutkintona säilyvät. Tutkintokohtaiset opintovaatimukset säilyvät nykyisessä muodossaan." 

Ammatillisella puolella lisää työssäoppimista: "Laaja työssäoppiminen edellyttää laatukriteereitä, joilla varmistutaan siitä, että tutkinnon 40 suorittaminen on laadukasta ". (Hmm. Täytyy maistella).

-  Korkea oppi ja totuuden etsiminen
Yhdistetään yliopistoja ja ammattikorkeakouluja. 

Osa oppinnoista pitää voida suorittaa ulkomailla. 

Lisää tieteellistä ajattelua. 

Joustavia valintaväyliä.

- Aikuisena oppiminen
"Hyvä työnantaja arvostaa työntekijöidensä osaamisen kehittämistä investointina" Jokainen travitsee osaamisen kehittämistä. "

"Aikuisten koulutustason nostamiseksi on käynnistettävä uusi aikuisten osaamisen nostamishanke, jonka avulla 200 000 pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevaa aikuista suorittaa toisen asteen ammatillisen tutkinnon." 

"Jokaiselle kansalaiselle tulee antaa mahdollisuus osallistua aikuiskoulutukseen taloudellisesta ja ammatillisesta asemasta riippumatta. " 

Vapaata sivistystyötä arvostetaan. "Vapaata sivistystyötä vahvistetaan koulutuksellisesti aliedustettujen ryhmien tavoittamisen välineenä." 

"Yksilön asemaa vahvistavat koulutustilit toteutetaan niin, että ne vahvistavat kaikkien oikeutta osaamisen kehittämiseen." "Aikuiskoulutustuki kattaa myös laajat työelämävalmiudet."

8. Opettajuus ja oppimateriaali
"Opettajuus on yhteiskunnan kehityksen ja digitaalisten materiaalien kehittymisen myötä suuressa murroksessa".

"  Opettajien osaamista kaikenlaisten oppijoiden mentorina vahvistetaan." 

Opettajien palkkausjärjestelmiä on uudistettava, jotta heidän todellisuudesta tekemästään työstä maksetaan" (kokonaistyöaika). 

"Tuomalla digitaalisuuden osaksi koko koulutusketjuamme luomme uusia mahdollisuuksia kaikille oppijoille varallisuuteen tai asuinpaikkaan riippumatta. 

"Aktiivista oppimiskäsitystä vahvistavaa opetusta tulee tukea joukkoistetulla ja yhteisöllisellä oppimateriaalituotannolla. "

9. Valtakunnalliseen yhdenvertaisuuteen
"Sosialidemokratia on kuntien demokraattisen itsehallinnon vankka tukija, mutta koulutuksellisen tasa-arvon periaate on syytä asettaa kunnallisen itsehallinnon edelle, tilanteissa, joissa nämä
periaatteet ovat keskenään ristiriidassa."

" Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa sekä toisen asteen koulutuksessa rahoitusvastuu siirretään valtiolle." (Hmmm.) 
10. Oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen rahoitus
"Suomalaista koulutusjärjestelmää on rakennettu sosialidemokraattien johdolla peruskoulu- 2uudistuksesta lähtien kaikille avoimen koulutuksen ja koko ikäluokalle yhteisen
perusopetuksen perustalle."

"Mahdollisuudet tutkinnon suorittamiseen on pyritty tekemään tasa-arvoiseksi tohtorin tutkintoon asti maksuttomalla koulutuksella sekä laaja-alaisella opintososiaalisten etujen järjestelmillä." Koulutus jatkossakin maksuttomana. 

Korkeakoulutuksen tarjontaa lisätään. 

Suomessa opiskelevien ulkomaalaisten tulee osallistua oman koulutuksensa kustannuksiin. (Hmm.!!!). 

Koulutusvientiin (mm. järjestelmäosaaminen) kannattaa panostaa.T ilauskoulutus tulee mahdollistaa kaikille koulutustasoille.

11. Yhtenäinen opintotukijärjestelmä
Opintotukijärjestelmä yhtenäistetään yhdeksi kokonaisuudeksi, joka tukee elinikäistä oppimista.

Koulutusjärjestelmää kehitetään niin, että aikuinen voi joustavasti aikuiskoulutustukia käyttäen opiskella uuden tutkinnon tai sen osia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti