Kiitokset

Kiitokset

perjantai 21. syyskuuta 2012

KoKon paneeli oli hienosti hoidettu!


TERVEISIÄ KoKon (Espoon koti ja koulu yhdistysten yhteistyöelin)  "Kuntavaalit ovat ovella- vaikuta ja osallistu-KoKon suuresta  koulukeskustelusta"  Ruusutorpan koulun aulasta. Minulla on ilo edustaa tilaisuden paneelissa SDP:tä.

TILAISUUS oli taidolla järjestetty. Ruusutorpan koulun 4C-luokan äidit olivat leiponeet ihania piirakoita, tytöt olivat taitavia kassaneitejä ja kahvi oli hyvää. Yleisöä paikalla oli arvioni mukaan noin 30- ja heissä myös useita ehdokkaita.

PANEELIN rakenteesta kannattaa ottaa oppia. (1) Asiantuntija-alustukset (3 kpl) ja kunkin jälkeen  (2) Nippu kysymyksiä, (3) Pikakysymyksiä, joihin vastattiin värilapuilla ja (4) Yleisökysymyksiä. Ja äärimmäisen tiukka kiinnipito aikataulusta.

PÄÄTEEMOJA oli kolme
- koti ja koulu (alustajana Tuomas Kurttila)
- opettaja todellisuus (alustajana Mervi Mattila)
- koulun tulevaisuus (alustajana Sanna Lauslahti.

PANEELISSA meitä  valuustoon pyrkiviä oli Seppo Huhta (PS). Kaarina Järvenpää (KD), Tiina Ahlfors (Vas.),  Marika Niemi (Kok),  Terttu Saraste (Vihr) ja Katarina Hellsten-Palomäki (RKP).  Vanhempia paneelissa edusti Leena Kiuru.

Panelistina oli hieman vaikea yhtä aikaa puhua, kuunnella ja tehdä muistiinpanoja. Mutta näin asiat kuulin:
(1)  Ovatko koulut turvallisia ja terveellisiä – vaiko sisäilmaongelmista kärsiviä homepesiä?
- Olimme yksimielisiä, sisäilmaongelmat ovat äärimmäisen vakava asia, joka ei ratkea nopeasti. Hallitus on ohjannut ensi vuonna homekoulukorjauskiin 50 miljoonaa euroa Ongelmana on mm. väistötilojen puute. Seppo Huhta ehdotti Espoon rahastojen (500 milj. euroa purkua). Nostin esiin vakavan huolen rakentamisen ja sen valvonnan tasosta. Tarvitsisimme laajan kansallisen peruskoulun pelastusohjelman, jonka rahoittamiseen osallistuisi myös liike-elämä.

(2) Miksi koulu maksaa sisäistä vuokraa, ja mihin rahat menevät?
- Kaikki yksimielisen kriittisiä uuteen systeemiin, jossa vuokrat kohovat yli sietokyvyn.

(3) Onko kouluissa riittävästi aikuisia, jotta lasten tarpeet tulevat kohdatuiksi?
- Ei ole. Kaikki halusivat vahvistaa yleisopetusta.  Huolta kannettiin mm. eri hallintokuntien välisestä yhteistyöstä. Marika Niemi kertoi, että lautakunta on tehnyt esityksen avustajamäärärahojen korottamisesta. Yleisön seasta oltiin huolissaan Seuren suuresta laskutuksesta ja avustajien kurjista työehdoista.
- Erillisille erityisluokille löytyi ymmärrystä. Niitäkin tarvitaan.  Itse esitin, että aina tullaan tarvitsemaan noin 2-3 %:lle ikäluokasta pienryhmätyyppistä opetusta, ja mm. väkivaltaisten lasten osalta tukeen on liutettävä myös tuki perheelle.  Inkluusio voi onnistua vain riittävillä resursseilla.
- Kunnat eivät satstaa riittävästi tukitoimiin, koska ei ole pakko. Pyysinkin Lauslahtea viemään eduskuntaan viestiä, että on selkeästi nomeihin kirjattava, että oikeus kaikkeen tukeen on subjektiivinen.
- Lauslahti nosti myös kauniisti esiin Auroran koululla kokeillun turvallisen iltapäivän mallin, joka pitäisi nostaa naftaliinista.

(4) Miten koulu voi tukea perheitä?
-  Oppilashuollolla on suuri merkitys. Henkilöstöä on oltava riittäväati. Kaarina Järvenpää muistutti, että velvoittavia asetuksia rikotaan. Psykologien ja kuraattorien mitoitus on kohtuuton. Seppo Huhta toivoi useampia vanhempaintapaamisia lukuvuoteen. Itse nostin esiin positiivisen puheen merkityksen lapsessanne on vikaa- puheen vaihtoehdoksi. Äänestin myös sen puolesta, että kodin ja koulun yhteistyö olisi myös vanhemmille velvoittavaa.  Ja sen puolesta, että koulukiusaamiseen tulisi voida  puuttua myös koulumatkoilla. Ja sen, että jäljet siivotaan. Sen sijaan vastustin oppilaiden laukkujen tutkimista ja niin kauan kuin laki on mitä se on, itsekeksittyjä lisärangaistuksia.

(5) Miten opettajat voivat
- Mervi Mattila toi esiin sen, kuinka valtavasti opettajan työ on muuttunut. Aikaa ei ole tarpeeksi oppilaiden kohtaamiselle. Itse nostin esiin sen, että kouluissa vallitsee nyt samanlainen dokumentointi-idiotismi, joka haittaa myös hoitajia ja lääkäreitä,

(6) Mitä tulevaisuudessa pitäisi taitaa?
- Paneelin kannan voi tiivistää kahteen asiaan: perustaidot ja ihmisten kanssa toimeen tulemisen taidot. Itse tiivistin asian niin, että olemme isomman muutoksen äärellä kuin ymmärrämmekään. Mnusta osaamisvaatimukset voi tiivistää päähän, sydämeen ja käsiin. Lasten on opittava erottamaan, mikä on totta ja mikä valetta. On opittava rakentamaan omaa tietämistä. Lasten on opittava kantamaan vastuuta toisistaan. Jokainen on vastuussa jokaisesta. Lapsen on opittava tekemään käsillään tuotteita, ja kokemaan, kuin tekeminen tuottaa iloa. Taito- ja taideaineilla on suuri merkitys. Kun totuus ja kauneus yhtyvät. maailma muuttuu.

(7) Mitä puolueet aikovat tehdä, jotta opetus Espoossa säilyisi laadukkaana säästöjen kurimuksessakin?
- Paneelista ei löytynyt koulusäästöjen kannattajia. Itse muistutin, että sekä Niemen että Lauslahden puheenjohtajakausilla lautakunta on todella pitänyt koululaisten puolta.

HANNU Suntio nosti yleisöpuheenvuorossaan esiin vuoden 2003, jolloin vanhemmat nousivat Espoossa kapinaan koulusäästöjä vastaan.

KAUNIS kiitos mahdollsuudesta osallistua hienoon keskusteluun. Opin paljon.

1 kommentti: