ESPOON demarien vaalilehti Espoon Ruusu jaetaan joka postilaatikkoon. Siinä esitellään tämän ryhmän kuntavaaliteemat.
Minulle annettiin mahdollisuus kirjoittaa lehteen kouluasioista. Näin kirjoitin:
Espoolainen peruskoulu vaatii tukea kehittyäkseen
Martti Hellström
Espoo siirtyi peruskouluun 35 vuotta sitten. Tulokset ovat maailman huippuluokkaa Merkkejä peruskoulujärjestelmän rapautumisesta on kuitenkin näkyvissä. Kehitys on pysäytettävä.
Jokaisen koulun on oltava riittävän hyvä
Näpit irti opetuksen määrärahoista! Oppilailla on oltava oikeus hyvään opetukseen, asianmukaisiin oppimateriaaleihin ja järkevän kokoiseen opetusryhmään. Puutteellisia olosuhteita on kompensoitava. Opetustoimen budjetin on katettava kaikki palkkamenot. Koulujen budjettien on riitettävä luvattuun tuntikehykseen. Vuokrien on vastattava kiinteistöjen todellista kuntoa, ja katetavoitteen tulee olla kohtuullinen. Oppilashuoltoon ja avustajapalveluihin on vaattava riittävästi rahaa. Syrjäytymisvaarassa olevien tueksi on viritettävä hallinnonrajat ylittävä kuntatason moniammatillinen turvaverkko, joka jalkautuu ajoissa tukemaan perheitä.
Koulun on oltava turvallinen ja terveellinen
Kahdessa koulussa kolmesta sisäilmassa on ongelmia. Kukaan ei saisi menettää koulutilojen vuoksi terveyttään. Espoossa on huutava pula remonttien aikaisista väistötiloista. Tilatarve tulisi ottaa huomioon koulurakennushankkeissa. Kouluissa väkivaltaa kohtaavat sekä oppilaat että henkilökunta. Väkivallalle on saatava nollatoleranssi. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus iltapäivätoimintapaikkaan. Koulupäivästä tulisi rakentaa ehyt, turvallinen ja monipuolinen kokonaisuus.
Opetusta on uudistettava
Tutkimusten mukaan kouluissa, joissa voidaan hyvin, opitaan myös hyvin. Osaamistavoitteiden rinnalle tulee nostaa onnistumisen kokemukset. Meidän opettajien on rakennettava positiivisia koulukokemuksia. Joka päivä. Joka tunti. Jokaiselle oppilaalle. Olemme pudonneet tieto- ja viestintätekniikassa muiden maiden kyydistä. On otettava tiikerinloikka älypuhelimiin ja tabletteihin .
Kodin ja koulun kasvatuskumppanuutta on syvennettävä
Lapsia ja nuoria kasvatuksessa tarvitaan kumppanuutta, jossa on yhteinen päämäärä ja selkeä työnjako. Yhteistyötä on arvostettava niin paljon, että siihen saadaan käyttää siihen työaikaa. Koulu ei kuitenkaan ole kaikkeuden keskus. Pedagogiikalla ei ratkaista kaikkia ongelmia., vaikka monia kyllä.
Minulle annettiin mahdollisuus kirjoittaa lehteen kouluasioista. Näin kirjoitin:
Espoolainen peruskoulu vaatii tukea kehittyäkseen
Martti Hellström
Espoo siirtyi peruskouluun 35 vuotta sitten. Tulokset ovat maailman huippuluokkaa Merkkejä peruskoulujärjestelmän rapautumisesta on kuitenkin näkyvissä. Kehitys on pysäytettävä.
Jokaisen koulun on oltava riittävän hyvä
Näpit irti opetuksen määrärahoista! Oppilailla on oltava oikeus hyvään opetukseen, asianmukaisiin oppimateriaaleihin ja järkevän kokoiseen opetusryhmään. Puutteellisia olosuhteita on kompensoitava. Opetustoimen budjetin on katettava kaikki palkkamenot. Koulujen budjettien on riitettävä luvattuun tuntikehykseen. Vuokrien on vastattava kiinteistöjen todellista kuntoa, ja katetavoitteen tulee olla kohtuullinen. Oppilashuoltoon ja avustajapalveluihin on vaattava riittävästi rahaa. Syrjäytymisvaarassa olevien tueksi on viritettävä hallinnonrajat ylittävä kuntatason moniammatillinen turvaverkko, joka jalkautuu ajoissa tukemaan perheitä.
Koulun on oltava turvallinen ja terveellinen
Kahdessa koulussa kolmesta sisäilmassa on ongelmia. Kukaan ei saisi menettää koulutilojen vuoksi terveyttään. Espoossa on huutava pula remonttien aikaisista väistötiloista. Tilatarve tulisi ottaa huomioon koulurakennushankkeissa. Kouluissa väkivaltaa kohtaavat sekä oppilaat että henkilökunta. Väkivallalle on saatava nollatoleranssi. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus iltapäivätoimintapaikkaan. Koulupäivästä tulisi rakentaa ehyt, turvallinen ja monipuolinen kokonaisuus.
Opetusta on uudistettava
Tutkimusten mukaan kouluissa, joissa voidaan hyvin, opitaan myös hyvin. Osaamistavoitteiden rinnalle tulee nostaa onnistumisen kokemukset. Meidän opettajien on rakennettava positiivisia koulukokemuksia. Joka päivä. Joka tunti. Jokaiselle oppilaalle. Olemme pudonneet tieto- ja viestintätekniikassa muiden maiden kyydistä. On otettava tiikerinloikka älypuhelimiin ja tabletteihin .
Kodin ja koulun kasvatuskumppanuutta on syvennettävä
Lapsia ja nuoria kasvatuksessa tarvitaan kumppanuutta, jossa on yhteinen päämäärä ja selkeä työnjako. Yhteistyötä on arvostettava niin paljon, että siihen saadaan käyttää siihen työaikaa. Koulu ei kuitenkaan ole kaikkeuden keskus. Pedagogiikalla ei ratkaista kaikkia ongelmia., vaikka monia kyllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti