Kiitokset

Kiitokset

torstai 11. lokakuuta 2012

Peruskoulu vaatii tukea kehittyäkseen

ESPOON demarien vaalilehti Espoon Ruusu jaetaan joka postilaatikkoon. Siinä esitellään tämän ryhmän kuntavaaliteemat.

Minulle annettiin  mahdollisuus kirjoittaa lehteen kouluasioista. Näin kirjoitin:

Espoolainen peruskoulu vaatii tukea kehittyäkseen
Martti Hellström

Espoo siirtyi peruskouluun 35 vuotta sitten. Tulokset ovat maailman huippuluokkaa Merkkejä peruskoulujärjestelmän rapautumisesta on kuitenkin näkyvissä.  Kehitys on pysäytettävä.

 Jokaisen koulun on oltava riittävän hyvä

Näpit irti opetuksen määrärahoista! Oppilailla on oltava oikeus  hyvään opetukseen, asianmukaisiin oppimateriaaleihin ja järkevän kokoiseen opetusryhmään. Puutteellisia olosuhteita on kompensoitava.  Opetustoimen budjetin on katettava kaikki palkkamenot. Koulujen budjettien on riitettävä luvattuun tuntikehykseen. Vuokrien on vastattava  kiinteistöjen todellista kuntoa, ja katetavoitteen tulee olla kohtuullinen. Oppilashuoltoon ja  avustajapalveluihin on vaattava riittävästi  rahaa. Syrjäytymisvaarassa olevien tueksi on viritettävä hallinnonrajat ylittävä kuntatason moniammatillinen turvaverkko, joka jalkautuu ajoissa tukemaan perheitä.

Koulun  on oltava turvallinen  ja terveellinen

Kahdessa koulussa kolmesta sisäilmassa on ongelmia. Kukaan ei saisi menettää koulutilojen vuoksi terveyttään. Espoossa on huutava pula remonttien aikaisista väistötiloista. Tilatarve tulisi ottaa huomioon koulurakennushankkeissa. Kouluissa väkivaltaa kohtaavat sekä oppilaat että henkilökunta. Väkivallalle on saatava nollatoleranssi. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus iltapäivätoimintapaikkaan. Koulupäivästä tulisi rakentaa ehyt, turvallinen ja monipuolinen kokonaisuus.

Opetusta on uudistettava

Tutkimusten mukaan kouluissa, joissa voidaan hyvin, opitaan myös hyvin. Osaamistavoitteiden rinnalle tulee nostaa onnistumisen kokemukset. Meidän opettajien on rakennettava positiivisia koulukokemuksia. Joka päivä. Joka tunti. Jokaiselle oppilaalle. Olemme pudonneet tieto- ja viestintätekniikassa muiden maiden kyydistä. On otettava tiikerinloikka älypuhelimiin  ja tabletteihin .

Kodin ja koulun kasvatuskumppanuutta on syvennettävä

Lapsia ja nuoria kasvatuksessa tarvitaan kumppanuutta, jossa on yhteinen päämäärä ja selkeä työnjako.  Yhteistyötä on arvostettava niin paljon, että  siihen saadaan käyttää siihen työaikaa. Koulu ei  kuitenkaan ole kaikkeuden keskus. Pedagogiikalla ei ratkaista kaikkia ongelmia., vaikka monia kyllä.
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti